Historia

  Chór Cecyliański w Krakowie został założony w roku 1923 przez O. dr Bernardino Rizzi, przy Bazylice OO. Franciszkanów. Chór nieprzerwanie już od ponad 100 lat uczestniczy we wszystkich mszach św. Niedzielnych tzw. „dwunastkach” oraz bierze udział w uroczystościach kościelnych i świeckich (patriotycznych). Występuje w konkursach i festiwalach. Występował m. in na Litwie, Ukrainie, we Włoszech, Watykanie w Niemczech, Holandii i innych. Jest odznaczony m.in.: 
  · Medalem „Za Zasługi dla społecznego ruchu muzycznego” nadanym przez Zarząd Główny P.Z.Ch. i O. 1996 r. 
 · Medalem „ Pro Ecclesis et Pontifice”, przyznanym przez Papieża Pawła VI, za pielęgnowanie muzyki sakralnej (1973 r.) 
 · Odznaka „Honoris Gratia” przyznana przez Prezydenta Miasta Krakowa za zasługi dla Miasta w 2011 r. 
· „Medalem Honorowym za Zasługi dla Województwa Małopolskiego” nadany przez Wojewodę (2013 r.). 
Od roku 2007 chór posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

 Od 2012 roku dyrygentem chóru jest Tomasz Półtorak.      

Inicjatorem i założycielem Chóru Cecyliańskiego w Krakowie był o. dr Bernardino Rizzi, franciszkanin, Włoch, znakomity muzyk, kompozytor, pedagog i dyrygent. Przebywał w Krakowie od 1922 r. do 1932 r.(wcześniej jeszcze od 1909 do 1911r.). W latach 1923-1925 został założony Chór Cecyliański w Krakowie i organizacyjnie przez ten okres przygotowywał się do występów. Pierwsze publiczne występy miały miejsce w październiku 1925 roku. Początkowo (do 1931) skład Chóru był mieszany, chłopięco-męski. Należeli do niego chłopcy ze szkół powszechnych, studenci, urzędnicy, rzemieślnicy, pracownicy handlu, a więc śpiewacy o bardzo zróżnicowanym wieku, wykształceniu i stanie zamożności. Chór w tym składzie liczył około 70–ciu członków. Był to dla rozwijającego się talentu kompozytorskiego O.Rizziego zespół z którym doświadczał sztukę muzyczną, a szczególnie swoich utworów. On to, jako pierwszy doprowadził do koncertów kolęd i pastorałek w salach teatralnych i innych ogólnie dostępnych. Występy Chóru spotykały się z dobrym przyjęciem przez stale wzrastającą ilość słuchaczy, zwłaszcza w czasie osobistego dyrygowania przez o. Rizziego, O.Rizzi prowadził swą działalność artystyczną nieprzerwanie do 1932 r kiedy to wyjechał do Włoch. W 1956 - 1958 r powraca do Polski i zaszczyca swą obecnością obchody 35-lecia swojej pracy artystycznej i w czasie jubileuszowego koncertu w Filharmonii Krakowskiej w roku 1958 otrzymał złotą odznakę ZPZSiL w dowód uznania za swą twórczość muzyczną w Polsce i utrzymywanie więzi ze swą ulubioną bracią śpiewaczą Krakowa.       

Życie i działalność O.Bernardino Rizzi.   

 O.Bernardino Rizzi urodził się 27 maja 1891 r. w Cherso  ( obecnie Cres, prowincja Pola). Jego ojciec był Włochem, parał się przybrzeżnym rybołówstwem. Matka z pochodzenia Chorwatka, pracowała jako położna. Na Chrzcie rodzice nadali mu imię  Domenico. Oprócz niego w rodzinie było jeszcze dwóch braci. Domenico uczył się w szkole włoskiej. Znał doskonale język chorwacki. W 1903 r. rodzice wysłali go do niższego seminarium franciszkańskiego. Już wtedy przejawiał zdolności muzyczne. W 1907 r. wstąpił do nowicjatu franciszkańskiego w Camposampiero i przyjął zakonne imię Bernardino.  W 1908 r. złożył proste śluby zakonne. W rok później został wysłany do Krakowa aby kontynuować naukę w Studium Filozofii OO. Franciszkanów, tam też uczył się języka polskiego i przygotowywał się do sprawowania posługi kapłańskiej w Bazylice św. Antoniego w Padwie, dla polskich licznych pielgrzymów. W wolnych od zajęć chwilach akompaniował na organach zespołowi śpiewaczemu kleryków. Pomagał im w przyswajaniu zasad śpiewu gregoriańskiego i polifonicznego. W 1911 r. został skierowany do Rzymu na studia teologiczne w Międzynarodowym Kolegium franciszkańskim. W sierpniu 1914 r. otrzymał święcenia kapłańskie. Równolegle w latach 1911 – 1913 uczęszczał do Studium przy Archiwum Watykańskim, po ukończeniu którego otrzymał dyplom z zakresu paleografii i dyplomatyki. Dalsze studia odbywał w Padwie na Papieskim Wydziale Teologicznym gdzie 1 kwietnia 1916 r. otrzymał tytuł doktora teologii. W latach 1917 – 1919 w Instituto Pontyficio di  Musica Sacra w Rzymie, studiował kontrapunkt i fugę w klasie profesora Dobicci. Na zakończenie otrzymał licencjat śpiewu gregoriańskiego. Po powrocie do Padwy pogłębił wykształcenie muzyczne w Instituto Musicale „Cezare Pollini” i tak w roku 1921 otrzymał dyplom mgr kompozycji. Latem 1922 r. przybył ponownie do Krakowa, gdzie zasilił stan kapłanów w klasztorze OO. Franciszkanów. Powierzono mu także funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta śpiewaczego zespołu zakonnego „Chorus Caecilianus”. Z końcem 1923 r. z inicjatywy  O. Rizziego powstał świecki chór o pierwotnej nazwie „Chór Cecyliański Przystani Społecznej  św. Franciszka Serafickiego w Krakowie”, ale już w roku 1926 przekształcił się w Stowarzyszenie „Chór Cecyliański  przy Bazylice OO. Franciszkanów  w Krakowie” – a następnie  od 1933 r.” Chór Cecyliański „w Krakowie, a od 2005 r. w Stowarzyszenie Chór Cecyliański w Krakowie. Poza pracą w Chórze i prowadzeniem nauki śpiewu w seminariach zakonnych O. B. Rizzi był do końca 1924 r. profesorem Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie. W tym czasie uczniem B. Rizziego byli między innymi Jan Ekier (Profesor PWSM) i Zygmunt Mycielski (kompozytor i publicysta). W styczniu 1932 r. wyjechał z Polski i  do marca  1933 r. przebywał w Bolonii. Następnie przez kilka miesięcy w Stanach  Zjednoczonych  , a dalszą część życia spędził w klasztorach franciszkańskich na terenie Włoch w  Camposampiero w Mediolanie, w Sabaudii, Poli w Trewiso i w Wenecji. Ostatnie lata spędził w Rivoltella nad Jeziorem Garda w Kolegium św. Antoniego. Jednak po opuszczeniu Krakowa zawsze pozostawał w kontakcie z członkami swojego Chóru. Odwiedził swą drugą ojczyznę w roku 1958 (35-lecie Chóru i w 1960 r. Ojciec Bernardino Rizzi zmarł 23 stycznia 1968 r. w wieku 77 lat w Rivoltella. Pochowany w grobowcu OO. Franciszkanów w Padwie.   W dorobku O.Dr.B. Rizzi  znajduje się około 450 utworów o tematyce sakralnej i świeckiej. W tym około 100 kompozycji powstało podczas pobytu w Polsce. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Opracował nowy system muzyczny (w którym wszystkie dźwięki dowolnie wybranej skali mogą być równocześnie zarejestrowane w każdym akordzie lub w kolejnych akordach). Dla osiągnięcia poszukiwanej palety barw i podniesienia ogólnej dźwięczności orkiestry O. Rizzi zakładał użycie szczególnego zestawu instrumentów muzycznych przy czym niektóre z nich zostały wykonane wg jego projektów.   

 Na podstawie prac magisterskich: Tadeusza Kuli z 1996 r. i Katarzyny Lazar –Kopeć z 1994 r.                                                              Opracował Janusz Adamowski  

Szukaj